Artista Selecionados

Sooyeun Lee

Lee’s artworks are inspired by her congenital body condition; Situs Inversus Totalis, i.e. inverted position of the internal organs.
She used to create series of paraffin-cotton thread sculptures, which is characterised by flammability and whose abstraction represented internal organs, and destroy her own creations in order to remind the viewers of their mortality and to insist that artworks cannot last forever, as part of the flow of time.
From 2018, Lee has released a new series of her needle works “On the Genealogy of Mortality”.
She has focused on making little objects to reduce the fear or anxiety around death and to create her own values which makes her life meaningful.
“BUT RIGHT NOW IT HAS NOTHING TO DO WITH US” are not dolls. The feature of these characters are their insipid facial expressions, powerless legs and arms and body organs out of their operation gown-looking clothes. These indicate them to close to death even though they are inanimate beings. By visualising the deformed and reconfigured beings with internal organs, Lee intended to incorporate the ideas of “ephemeral lives” and represents her persona as an existence thrown in the world, being uncanny and feeling of otherness.

As obras de Lee são inspiradas pela sua condição corporal congénita; Situs Inversus Totalis, i.e., posição invertida dos órgãos internos.
Ela costumava criar uma série de esculturas de fios de algodão com parafina, que se caracterizavam pela inflamabilidade e cuja abstração representava órgãos internos, e destruía as suas próprias criações de forma a lembrar aos espectadores a sua mortalidade e acentuar que as obras de arte não podem durar para sempre, como parte do fluxo do tempo.
A partir de 2018, Lee lançou uma nova série de trabalhos com agulhas “On the Genealogy of Mortality”.
Ela concentrou-se em fazer pequenos objetos para reduzir o medo ou ansiedade em torno da morte e para criar os seus próprios valores que tragam significado à sua vida.
‘BUT RIGHT NOW IT HAS NOTHING TO DO WITH US’ não são bonecas. A característica destas personagens são as suas expressões faciais insípidas, pernas e braços impotentes e órgãos do corpo no exterior das suas roupas semelhantes a batas cirúrgicas. Isso indica-lhes que estão próximos da morte, embora sejam seres inanimados.
Ao visualizar os seres deformados e reconfigurados com órgãos internos, Lee pretendia incorporar as ideias de “vidas efémeras” e representa a sua persona como uma existência lançada ao mundo, sendo estranha e sentindo a alteridade.

Sooyeun Lee

Coreia do Sul / South Korea


b.1989, Incheon, South Korea.
MA by the Royal College of Art, Textiles, London, 2018.
BA by the Ewha Woman’s University, Fiber Art / Philosophy, Seoul, 2014. Lives in Seoul, South Korea.


n.1989, Incheon, Coreia do Sul.
Mestrado em Artes pelo Royal College of Art, Textiles, Londres, 2018. Licenciatura pela Universidade de Mulheres Ewha, Fiber Art / Filosofia, Seul, 2014. Vive em Seul, Coreia do Sul.